Trumpova cla: Čína obnovuje dovoz součástí letadel z USA. Přichází deeskalace

  • 28.04.2025 16:58

Dne 15. dubna čínská vláda v rámci odvetných opatření na Trumpova cla nařídila leteckým společnostem zastavit objednávky a přejímky amerických letadel, jakož i dovoz součástí pro leteckou výrobu a náhradních dílů.

Čína se bez amerických leteckých dodávek neobejde

Zmíněné opatření bylo uplatněno rozhodně a důsledně. Čína poslala zpět do USA dva letouny 737-8, které již byly v Číně připravené k přejímkám. Na první pohled by se zdálo, že Čína zabouchla Boeingu dveře.

Nyní se však zdá, že Čína v některých oblastech, nejenom v letectví, ustupuje. Stejně ustupují (v jiných oblastech) i Spojené státy. Po vyhrocení války v polovině dubna nastává zjevně deeskalace. Obě ekonomiky jsou spolu těsně provázané.

Peking si dobře uvědomuje, že se nemůže dlouhodobě odstřihnout od dodávek z Ameriky. To se týká kromě jiného právě i dílů a systémů pro letadla. Čína po zabouchnutí dveří tiše a pragmaticky ze svého zákazu ustupuje, přičemž zároveň odstranila na tyto položky dovozní cla.

„Čína se rozhodla osvobodit od daní všechny dodávky motorů, gondol, podvozků a součástí“, potvrdil v pátek Olivier Andries, generální ředitel francouzského výrobce Safran.

Safran je součástí společného podniku CFM International s americkou GE Aviation. CFM International je hlavním dodavatelem pro čínský letecký průmysl. Dodává mimo jiné motory LEAP-1C, motorové gondoly a systémy kyslíkového zabezpečení pro čínský COMAC C919. Bez těchto dodávek se čínská civilní letecká výroba zastaví.

Podle agentury Reuters, která citovala nejmenovaný zdroj, nyní čínská vláda žádá domácí firmy, aby označily zboží způsobilé pro osvobození od odvetných cel na americké produkty. Zatím sice není řeč o letadlech, ale takřka jistě se na seznam dostane leasing letadel. Zpravodajství Bloomberg k tomu podotýká, že žádný oficiální seznam zatím neexistuje. Je zřejmé, že takový seznam se bude schvalovat na nejvyšších místech čínského vedení.

Boeing letos plánuje dodat do Číny okolo 50 letadel, z nichž asi 40 již dříve vyrobených a uskladněných. Výroba dalších asi deseti 737-8 je plánována na letošek. Výrobce pohrozil, že letadla, která Čína nepřevezme, umístí na jiných trzích, a pokud přejímky nebudou obnoveny, alokuje výrobní sloty jiným dopravcům. Hrozba je reálná, protože Boeing si nemůže dovolit uskladňovat letadla pro Čínu do nekonečna.

Přesměrovat letadla a výrobní sloty by nemělo být příliš obtížné, potvrzuje Steven Townend, generální ředitel společnosti BOC Aviation, jedné z předních světových společností zabývajících se leasingem letadel. „Boeing nadále zaznamenává silnou poptávku po svých letadlech,“ uvádí Townend. „V současné době je pro Boeing poměrně snadné najít pro tato letadla náhradní zákazníky.“

Na konci března společnost BOC Aviation oznámila objednávku 50 nových letadel Boeing 737-8. V současnosti má firma celkovou objednávkovou knihu čítající 346 letadel, včetně strojů od Airbusu i Boeingu, což, jak Townend zdůrazňuje, představuje druhou největší objednávku mezi leasingovými společnostmi.

Leasingová společnost BOC Aviation sídlí v Singapuru a je 100% vlastněna Bank of China.

Nelze pochybovat, že Boeing nové zákazníky najde. V tom problém není. Dilema je, jak dlouho má Boeing s takovým rozhodnutím otálet. S rekonfigurací letadel pro jiného zákazníka jsou spojeny vícenáklady, takže pro Boeing je výhodnější letadla předat původním zákazníkům. Na druhou stranu, pokud letadla budou delší dobu uskladněna, poškodí to hospodářské výsledky Boeingu. Obvykle je totiž asi 50 % ceny letadla uhrazeno až po přejímce. Ale ani toto stále ještě není hlavní dilema Boeingu.  

Skutečnou, vpravdě strategickou otázkou je relokace výrobních slotů. Pokud by k tomu Boeing přistoupil, znamenalo by to, že jakékoliv případné přímé objednávky a dodávky do Číny se posunou o řadu let. Dodávky na čínský trh jsou v posledních letech zanedbatelné, což pro Boeing představuje obrovskou růstovou příležitost. Bez trhů, jako jsou Čína a Indie, se na pozice světové jedničky nevrátí. Boeing zároveň ví, že jednání o schodku obchodní bilance mu může potenciálně zajistit stovky objednávek.

Šéf Boeingu Kelly Ortberg není v lehké situaci. Musí přinést okamžité výsledky, ale zároveň nepodkopat budoucnost firmy. A to v situaci, kdy finanční trhy očekávají od Boeingu pouze dobré zprávy.

Případ Číny je samozřejmě extrémní, a to jak výší cel, tak objemem vzájemného obchodu a schodku obchodní bilance. Vysoká cla se týkají také dovozu do EU. V rámci odvetných kroků zvýšila EU dovozní cla na zboží z USA na 31 %. Na dovoz letadel a dílů pro letadla to má zásadní, bezmála fatální dopad.

Tyto dopady momentálně řeší např. Lufthansa, která má v nejbližší době převzít dlouho očekávané dodávky až 15 letadel Boeing 787-9. Dodávky těchto letadel jsou dlouhodobě opožděny kvůli zpoždění certifikace sedadel nové kabiny Allegris. Lufthansa eviduje celkem 34 nevyřízených objednávek letadel 787. Perspektivně Lufthansa očekává rovněž dodávky letadel 777-9. V situaci, kdy dovozní cla z USA stoupla prakticky z nuly na 31 %, je dovoz finančně neúnosný. Dopravce proto zvažuje, že by nová letadla registroval ve Švýcarsku a vysoká dovozní cla EU tím obešel. Po registraci ve Švýcarsku by letadla byla převedena k Lufthanse. Je však pochybné, že by taková zjevně účelová transakce u regulátora a úřadů prošla. A to i přes intenzivní lobbování. Dodávky většího počtu letadel očekává také Ryanair, ale i další aerolinky. Bez amerických součástek a systémů se navíc neobejde ani Airbus. Kromě toho Airbus potřebuje dodávat do USA.

V dané situaci zřejmě EU nezbyde, než procitnout do reality a letadla a jejich součásti od odvetných cel osvobodit. A zajistit, že totéž udělají i USA. Problém je, že EU podle všeho do přímých, konkrétních jednání zatím nevstupuje a místo toho doufá v renesanci obchodních vztahů s Čínou. Jenomže Čína dovoz z USA nenahradí. Letadla a letecká technika jsou toho zářným příkladem. Čím déle bude EU v jednáních otálet, tím nesnadnější budou.

Uvolnění obchodní války

Pokud se vrátíme k Číně a USA, obě supervelmoci rozumně přistupují k deeskalaci. Čínský průmysl začíná strádat a americký trh se bez dovozů z Číny rovněž neobejde. Obě ekonomiky jsou spolu silně provázané. Na čínské straně se nedostává např. dodávek pro chemický průmysl, farmacii, zdravotnická zařízení a již zmíněné díly pro letadla. Naopak na americké straně byla z prohibitivních dovozních cel již vyňata čínská spotřební elektronika resp. elektronika dovážená do USA z Číny. To se týká například chytrých telefonů a dalších zařízení Apple.  

Na globálních trzích je patrný opatrný optimismus. Burzy se začínají po šoku z počátku měsíce pomalu zotavovat, roste také čínský jüan.

Trump v posledních dnech zmírnil svůj tón a uvedl, že astronomická cla na čínské zboží „výrazně klesnou“ a slíbil, že bude u vyjednávacího stolu „velmi přívětivý“. Snaží se přimět čínského lídra Si Ťin-pchinga, aby učinil první krok. Si Ťin-pching však říká, že „kdo první utáhl opasek, musí ho také jako první uvolnit“. Uvidíme. Trump očekává, že během několika týdnů rámcovou dohodu s Čínou uzavře. A Čína si jistě uvědomuje, že dlouhodobě nevyrovnanou obchodní balanci Trump vyřešit musí. I ku prospěchu Číny – drží totiž americké dluhopisy za 760 miliard dolarů. V mezidobí probíhají oboustranná jednání s desítkami zemí, jejichž výsledek znamená pro USA úspory několika miliard dolarů denně.   

Bylo by naivní očekávat, že celní válka během několika týdnů skončí, trhy se zázračně zotaví a vše bude jako dříve. Nebude, protože stav, který byl v minulosti, byl dlouhodobě neudržitelný. Vývoj na finančních trzích signalizuje, že nejhorší je zřejmě za námi. (Foto:, Reuters, Skift, The Air Current, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



MichalC (...63.99...)
01.05.2025 09:16

petrp: a co na článku neplatí. Článek nijak neřeší, zda USA a Čína spolu aktuálně vyjednávají nebo nikoliv. To řeší ve své poznámce M.K. Pokud komentujete článek, komentujte, co tam je uvedeno

petrp - nepřihlášený host (...81.90...)
29.04.2025 11:11

...takže nevíme, jestli ten "článek" platí, nebo ne, bezva:-?

MichalC (...63.99...)
28.04.2025 20:31

M.K.: ve skutecnosti nevime, prtoze vyjadreni obou stran jsou protichudna.

Evropa k ramcovym rozhovorum nepristoupila a neni mezi 30 zememi, ktere jednaly minuly tyden

MK. (...84.252...)
28.04.2025 18:33

Ve skutečnosti Čína včera tvrdila, že se žádná jednání nevedou.

Ve skutečnosti EU opakovaně potvrdila, že jednání s USA vede.

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace