Společnost Spirit Airlines v pondělí podala žádost o ochranu před věřiteli. Rostoucí ztráty, předlužení společnosti a tlak konkurence jí nedávají jinou možnost. Společnost prozatím pokračuje v provozu. Vyhlášení bankrotu se očekávalo.
„Cestující mohou nadále a bez přerušení rezervovat lety, využívat dříve zakoupené letenky, kredity a věrnostní body jako obvykle,“ uvedla společnost v prohlášení.
Vzhledem k vyhlášení bankrotu se očekává brzké vyřazení společnosti z burzy New York Stock Exchange. Kmenové akcie budou zrušeny a nebudou mít žádnou hodnotu v rámci restrukturalizace. Od začátku roku ztratily akcie společnosti 93 % své hodnoty. Od roku 2018 akcie ztratily 97 % své hodnoty.
Spirit Airlines se na rozdíl od větších amerických aerolinek nedokázaly po pandemii vrátit do zisku. Od začátku roku 2020 navršila aerolinka kumulovanou ztrátu 2,5 miliardy dolarů. Za první pololetí 2024 vykázala provozní ztrátu 360 milionů dolarů, čtyřnásobek proti ztrátám vykázaným v první polovině roku 2023. Kritickou situaci Spirit Airlines dále zhoršilo uzemnění řady letadel A320neo v důsledku svolávací akce výrobce motorů Pratt & Whitney GTF. V příštím roce má společnost splatit 1 miliardu dolarů, což ve stávající situaci nedokáže. Proto byl vyhlášen bankrot podle hlavy 11.
Společnost letos přijala řadu opatření ke zvýšení hotovosti a snížení nákladů. Nedávno oznámila prodej 23 svých letounů Airbus za 519 milionů dolarů a odložila dodávky nových letadel Airbus. Aerolinka propustila stovky pilotů a plánuje další snížení počtu zaměstnanců v lednu. Společnost od října plánovala ušetřit 80 milionů dolarů. Ani to však nestačí k odvrácení krachu.
Řešením pro Spirit Airlines bylo spojení se společností JetBlue. JetBlue nabídly za 100% podíl ve Spirit Airlines 3,8 miliardy dolarů, přičemž spojením obou společností by vznikla pátá největší aerolinka v USA. V roce 2023 však byla dohoda zmařena Ministerstvem dopravy, které spojení zakázalo z obav, že spojení společností omezí výběr pro zákazníky a poškodí jejich zájmy. JetBlue a Spirit rozhodnutí Ministerstva žalovaly. Federální soudce však svým rozhodnutím z 16. ledna vyhověl Ministerstvu dopravy a dal za pravdu argumentu, že spojení společností poškodí spotřebitele.
Odborníci přitom již tehdy výslovně varovali, že rozhodnutí zabránit fúzi může přivodit krach Spirit Airlines, což by trh a zájmy spotřebitelů ohrozilo vážněji než fúze. Jak se ukázalo, měli pravdu a rozhodnutí ministerstva a soudu bylo chybné.
Spirit Airlines byly pionýrem v oblasti ultranízkonákladového létání v Americe. Model Spirit Airlines přiměl hlavní americké aerolinky snížit své ceny. Všeobecně se očekává, že pokud z trhu zmizí levné letenky od Spirit Airlines, velmi pravděpodobně to přivodí růst cen letenek.
Podle portálu Cirium činila letos průměrná cena zpáteční domácí letenky v ekonomické třídě bez započtení daní a poplatků 136 dolarů. To je o 61 % méně než průměr v USA a o 69 % méně než průměr vedoucí americké čtyřky (American, United, Delta a Southwest). (Foto: Reuters, Newsweek, planes.cz)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Zjevně to s tou nízkou cenou letenek přepískli a neměli žádnou rezervu na nenadálé události.