Dluhy Spirit Airlines dosáhly výše 1 miliardy dolarů. Jen ve druhém čtvrtletí hospodařila společnost se ztrátou 193 milionů dolarů, Dluh by měl být refinancovány 21. října a s blížícím se datem roste pravděpodobnost, že společnost vyhlásí bankrot a uchýlí se pod ochranu podle hlavy 11. Akcie společnosti poklesly letos o 90 % a dosáhly historického minima.
Dříve ziskový ultranízkonákladový dopravce se nesebral z pandemie, čelí rostoucí konkurenci a potýká se s rostoucími náklady. Cestou z krize mělo být převzetí aerolinky společností JetBlue. Americké ministerstvo dopravy však vloni spojení obou společností zamítlo z obav, že omezí výběr pro zákazníky a poškodí jejich zájmy.
Akvizice Spirit Airlines společností JetBlue měla v případě svého schválení vytvořit pátou největší leteckou společnost v USA. Za převzetí Spirit Airlines nabídly JetBlue 3,8 miliardy dolarů.
JetBlue a Spirit negativní rozhodnutí ministerstva žalovaly u soudu. Federální soudce však svým rozhodnutím z 16. ledna vyhověl Ministerstvu dopravy a jeho argumentu, že spojení společností omezí možnost volby pro spotřebitele. Odborníci přitom již tehdy varovali, že rozhodnutí soudu může trh a cestující poškodit více než případný negativní dopad spojení společností. Výslovně přitom upozorňovali na riziko bankrotu Spirit Airlines.
Spirit Airlines přijímají v rámci boje za přežití řadu drastických opatření ke snížení provozních nákladů a investic. Mimo jiné v dubnu uzavřely dohodu s Airbusem o odložení dodávek letadel plánovaných od druhého čtvrtletí roku 2025 do roku 2026. Společnost tím během dvou let posílí likviditu o 340 milionů dolarů. Výrobní sloty uvolněné Spirit Airlines Airbus přesune na výrobu letadel pro United Airlines.
Výpadek letadel „neo“ v důsledku svolávací akce motorů Pratt & Whitney a posunutí termínu dodávek nových letadel umožnil společnosti poslat od 1. září přes 260 pilotů na nucenou dovolenou.
Přesto se zdá, že přijatá opatření nemusí stačit k odvrácení bankrotu. Společnost dále vrší ztráty. Došlo by tak přesně k tomu, před čím analytici varovali.
Podle serveru planespotters.net provozují 217 letadel Airbus (7x A319, 155x A320, 55x A321). Spirit Airlines byly prvním zákazníkem „neo“ v USA. (Foto: CNBC, Reuters, planes.cz)
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém