Letecké společnosti prověřují motory LEAP Airbusů A320neo a Boeingů 737 MAX

  • 2019-04-21 08:30

Výrobce motorů CFM International odhalil potenciální problém svých motorů LEAP-1A a LEAP-1B, pohánějících letadla A320neo a Boeing 737 MAX. Jedná se zřejmě o nadměrné usazování spalin (koksování) ve spalovací komoře motoru. V důsledku toho může následně docházet k nerovnoměrnému rozložení teplot vysokotlaké turbíny a jejímu bodovému přehřátí, které vede k nadměrnému opotřebení nebo dokonce vysazení motoru.

CFM International proto nyní podrobně zkoumá vzorek motorů a chce zjistit, do jaké míry se jedná o výjimečný nebo naopak obvyklý jev. CFM se rovněž obrátila na provozovatele letadel s požadavkem na inspekci inkriminovaných motorů.

Koncem března postihl tento problém letoun Boeing 737 MAX společnosti Southwest, jehož posádka musela kvůli vysazení motoru vyhlásit nouzi po startu z Orlanda. Letoun směřoval do Victorville, kde Southwest parkuje uzemněná letadla 737 MAX. 

Experti CFM International, kteří dorazili na místo během několika hodin, našli v porouchaném motoru viditelné stopy koksování v natolik velkém rozsahu, že to způsobilo poškození turbíny a vysazení motoru. V motoru se rovněž našly kovové fragmenty. CFM International bude nyní revidovat program údržby a příp. předepíše časnější inspekce nebo výměny některých částí motoru. Výsledky šetření a návrh opatření mají být známy během několika dní.

Sledování u leteckých společností naznačují, že problém se týká asi 1 % motorů LEAP-1B letadel 737 MAX. O prohlídku motorů byli požádáni také provozovatelé Airbusů (tj. motorů LEAP-1A). V době psaní příspěvku nebyl zatím na motorech LEAP-1A zmíněný problém detekován. (Foto: CFM International, GE, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



milhaus (...188.230...)
2019-04-21 22:40
To M_V

Dnešní poslední verze cfm56 s těmi původními už tolik společného nemají, ale každopádně jsou to jedny z nejspolehlivějších motorů ck kdy byly vyrobeny navīc s neuvěřitelnou životností na to navázat nebude vůbec jednoduché. TVS už několik motorů na Maxeh měnil což je vzhledem k faktu že je má něco přes rok dost bída.

M_V (...103.93...)
2019-04-21 14:09
Game-changing

Atlas: Taky jsem si toho všiml, na druhou stranu u motorů pro úzkotrupá letadla se toho po dlouhá desetiletí moc neměnilo. CFM-56 se objevil na sklonku éry B707 a DC-8 a velkosériově se vyrábí přes 30 let. Někdy před deseti lety přišel P&W s nápadem dmychadla s převodovkou GTF, na což zareagoval CFM představením motoru LEAP s větším počtem stupňů turbíny. Často se o těch motorech mluví jako o "game-changing technology", tak možná je nakonec vyladí k dokonalosti.

Atlas - unsigned guest (...143.169...)
2019-04-21 10:50

V poslednom case kopa problemov s novymi motormi, zeby sa uz dostali na hranicu moznosti tejto technologie?

3 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details