Střípky z letu s Tu-104 a Tu-134

Incident v Káhiře 29.9.1964, OK-LDC (Praha-Atény-Káhira-Bahrajn-Bombaj-Rangún-Phnom Penh-Jakarta)
Posádka: CPT Jiří Trojan, F/O Milan Andrlík, NAV Václav Urban, RTG Bohumil Jindra, MECH Antonín Zet

Přistáli jsme v Káhiře, pojíždíme a najednou Jirka Trojan (kapitán) povídá: „podívejte se, jak ten čičmunďák vyvádí !?!“ Na ploše stál Arab, skákal metr vysoko, chytal se za hlavu a ukazoval rukou na naši pravou stranu. Milan Andrlík (f/o) se vyklonil z okna a povídá: „Vy volové, dyť hoříme!“ A opravdu, plameny šlehaly přes křídlo a do výšky. Z věže to muselo být vidět, ale vůbec se neozvali. Kdo si toho ale všiml, kromě Araba, byl také mechanik od BOAC. Ten neváhal, sednul do auta a pak s ručním hasičákem začal dusit plameny na pravé podvozkové noze. Až po chvíli dorazili letištní hasiči a vychrlili na nás hektolitry pěny. Tonda Zet (palubní mechanik) chtěl sice slézt pod mašinu hned jak jsme zastavili, ale nebylo jak. V Praze nám totiž zapomněli naložit žebřík !

Radiotelegrafista na palubě Tu-104A seděl zády ke směru letu

Jak se ukázalo, příčinou byla prasklá hadička od hydrauliky, která vytékala na rozžhavené brzdy. Čím víc Jirka brzdil, tím rychleji se kapalina valila ven. K tomu všemu byla venkovní teplota k padesáti stupňům.

Ten Arab a mechanik od BOAC dostali od ČSA za odměnu poděkování a nějaký sklo.

Navigátor měl pracoviště v nejhezčí části letadla Tu-104A

Trvalo to dva dny, než byla mašina schopná letu. Říkali jsme si, že máme vybráno, ale kdepak. Za letu na Bahrajn přestala fungovat levá pumpa. Jenomže stočtyřka to měla zařízené tak, že nešlo přečerpávat palivo. Levý motor bral palivo pouze z nádrže v levém křídle. No a na pravé straně to bylo stejně. Takže paliva jsme měli sice dost, ale bylo nám k ničemu. A tak jsme v Bahrajnu nuceně zůstali. Z Bombaje musel přiletět mechanik s náhradní pumpou. Za dva dny jsme konečně pokračovali do Bombaje, kde jsme střídali posádku na pobytu. Předali jsme jim mašinu a odjeli na vilu (Zainub villa - sloužila pro ubytování posádek). ‘Utrhli‘ jsme špunt a po chvíli… objevila se vystřídaná posádka. Po startu opět vypadla pumpa! Pro změnu na pravé straně, a tak se hned vrátili. Do smrti si budu pamatovat, jak se ten krám nazýval - CN1D. Za nějakou dobu jsme pokračovali přes Rangún do Phnom Penhu. Po přistání v Phnom Penhu se při doplňování paliva muselo najet přesně na určené místo, protože jejich hadice byly dlouhé tak akorát. Tonda povídá Jirkovi, že mu bude radit při dojíždění na tankovací stojánku, aby to bylo co nejpřesnější. Zvednul poklop v podlaze, pod kterým bylo pancéřované sklo, a tím viděl na přední nohu (např. při přistání mechanik držel směr pohybu přední podvozkové nohy, kterou také ovládal takovým kolečkem). Už můžeš točit, ozval se Tonda. Pak se tůčko zhouplo a byli jsme mimo beton. Pokoušeli jsme se dostat zpátky vlastní silou, ale nebylo to nic platné. Pamatuji si, že byla sobota a oni měli ten den svátek. Teprve v pondělí přijely z nedaleké vojenské základny tři tanky, a ty s námi konečně dokázaly trhnout...

Nakládání do Tu-104A. Je vidět, jak neprakticky byl umístěný otvor pro nakládání - přímo zespoda, podobný systém měla i Caravelle

Incident v Záhřebu 07.01.1976, Praha-Záhřeb-(Praha)
Posádka: CPT Josef Semerád, F/O Miroslav Richter, NAV Bohumil Jindra

Stalo se to v lednu roku 1976. Při přistání došlo k roztržení všech čtyř pneumatik na levém podvozku. Hned po doteku s dráhou se ozvaly velké rány a už nás to z ní táhlo ven. Pepík (kapitán J. Semerád) brzdil co mohl alespoň napravo, já jsem na nic nečekal a přepnul jsem na velký úhel, aby tak mohl lépe ovládat přední podvozkovou nohu a my se na dráze udrželi. Povedlo se! Když jsme vylezli z mašiny, nevěřili jsme vlastním očím. Vozík byl úplně holý, nezůstala na něm ani jedna pneumatika! S „Baronem“ (přezdívka Miroslava Richtera) jsme odešli do trávy vykonat malou potřebu a zabořili se v ní až po kotníky... do prdele! Čtyři dny předtím intenzivně pršelo, půda vedle dráhy byla rozmočená a představa, že bychom do ní vlétli, nás zpětně pořádně vyděsila.

Ačkoliv se to stalo v 18 hodin, z dráhy nás nakonec dostali až v noci kolem desáté. Protože vozík seděl na zemi, nešla nasadit ani jedna pneumatika, takže nejdříve přivezli měch, který podložili pod křídlo a začali Tůčko zvedat. Během nafukování se však zároveň začala zvedat i přední podvozková noha, měch tedy raději zase vyfoukli. Báli se, že si letadlo sedne na zadek. Nakonec Pepíka napadlo, že nahodí motory a „natvrdo“ doklouže na prkna, která pod vozík budou podkládat. Povedlo se! Tupolevy zkrátka dokázaly vydržet neuvěřitelné věci. Pak se podařilo postupně nasadit kola a teprve za tmy jsme začali opatrně pojíždět. Hasiči jeli před námi a najednou zprudka zastavili. My měli co dělat letadlo v té tmě ubrzdit. Důvod ? Hasičům došla nafta, celou tu dobu opravy měli puštěný motor a lampy na jejich autě osvětlovaly pracovní plochu. Chvíli trvalo, než naftu sehnali. Krátce nato přiletěli z Prahy naši mechanici a celý další den na tom dělali. Protože jsme domů museli letět s vytaženým podvozkem a nesměli přistát po západu slunce, zůstali jsme další noc. To už je ale úplně jiný příběh.

Přiložené fotografie vznikly v den odletu zpět do Prahy……hurá domů!

Zavzpomínal "Bobik" Jindra, toho času radiotelegrafista na Tu-104 a navigátor Tu-134

Author: BJ



Related categories

Comments



npor.Josef Vodsloň - unsigned guest
2011-06-10 14:41
Sprosťáctví

Čím lepší letec,tím peprnější slovník.Přál bych Vám vyslechnout některou z těchto příhod na vlastní uši.Zejména od výše jmenovaného Pana Semeráda,kterého jsem měl tu čest poznat.Buďte tam nahoře ve veliké pohodě a dál se nám chechtejte,Pane!

Tomáš Horák - unsigned guest
2011-06-07 13:31
Čičmunďák

Vážený pane BÉ, nechápu co je na slově čičmunďák rasistického. Spíše bych řekl, že je to slovo trochu legrační. Stejně jako bych toho člověka označil slovem např. šmudla apod. Tento server je podle mě o létání a ne o politické korektnosti. Autorovi děkuji za hezký článek.

Pete - unsigned guest
2011-06-02 09:00
HOKR

Taky se tomu říkalo HOKR - hovado k ruce... Jako bývalého kufráře bílé, čí evropské rasy mne výraz čičmunďák, použitý mechanikem v případě , kdy se kufrář motal při nahazování mašiny za motorem, nijak nepobuřoval... :-))

Ondřej M. - unsigned guest
2011-06-01 00:12
Moc pěkný článeček,

škoda, že tak krátký. Čičmunďáka ani pana Bilsona netřeba řešit. On tento dobový výraz nezná a mylně mu přiřadil rasistický podtext. Výraz čičmunďák lze popsat jako "pomocný letištní personál", zcela bez ohledu na rasu. Též jest známa varianta čičmunda - člověk, který toho samostatně mnoho nezvládne, takový "podržpohniuhni".
Tak už se na sebe nehněvejte, létání je přece tak krásné...

JGR - unsigned guest
2011-05-31 12:32
no to je hezký

v zaměstnání mít bomzovací linku, přes kterou můžu anonymě napráskat kolegy, i když to není pravda, tak to je pěkná sviňárna.
Dodržování nějakýho kodexu si nevynutím žalovací linkou, to prostě musí být v lidech

markwald - unsigned guest
2011-05-31 10:48
code of conduct

Jasně v ČSA mají code of conduct a firma se topí v dluzích.Co vím, tak se podle toho conductu všechny posádky řídí,hlavně když donáší na svoje kolegy, aby v příští várce propouštění nevyhodili zrovna je....

Cocik - unsigned guest
2011-05-31 05:29
...a maly dodatek

Abychom to zakoncili nejak multikulturne a nexenofobne - prelozil jsem doma sve cinske pritelkyni do mandarinstiny nektere perly pana Be. Smala se a dodala, ze je rada, ze v Cine nic podobneho nemaji.

Cocik - unsigned guest
2011-05-31 05:23
to je sila

Nejsem kamarad posadky a s letectvim mam spolecnou jenom parasutistickou licenci a cca 600 tisic nalitanych kilometru za poslednich par let. Proto si mozna dovoluju zastavat v soucasne dobe nepopularni nazor, ze kazdy, kdo chce nakazovat posadce nejaky politicky korektni code of conduct behem krizove situace, zaslouzi povesit za koule do pruvanu. Jenom uplnej magor bude v horicim letadle resit, jestli nahodou kapitan nemluvi sproste, jestli zrovna neprdi (sklenikove plyny jsou prece fuj), jestli je posadka genderove a multikulturne vyvazena nebo podobne pseudomoderni vymysly zbytecnych lidi.

Vlasta - unsigned guest
2011-05-30 18:28
pane Be,

jenom pro upresneni - kamarad posadky nejsem a ani jeji cleny neznam, cili se nestavim na jejich obranu. Predpokladam, ze Vy, jako spravny obhajce lidskych prav, nam ostatnim davate pravo na vyjadreni naseho vlastniho nazoru :-)
Jeste dodam, ze radeji poletim s nekym, kdo umi litat a nema poneti o firemnim "Code of conduct", nez naopak..

WW - unsigned guest
2011-05-30 16:30
...vzkaz pro svatého muže

Pane Bilsone, jste svatý muž, který zjevně nikdy nepoužil hanlivého slova. Buďte rád, že jste nikdy nouzově přistávat nemusel, i když, teď si říkám, možná by jste byl překvapen, jaká slova a označení pro událost hodnou nouzi by jste v sobě samospádem našel. Svoji rétorikou jste mi zhmotnil jedno z Murphyho pravidel...je o tom, že nos, dámy a pánové, dost dobře nelze nestrkat nikam.

36 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details