Místo Jumba příjdou 737-10

  • 02.07.2025 13:51

Podobně jako Airbus, který využívá uvolněných montážních hal pro montáž Airbusů A321neo, také Boeing využije uvolněných montážních hal programu 747 v Everettu pro výrobu letadel 737 MAX, konkrétně 737-10 a 737-8200. Nová linka, zvaná North Line, se stane čtvrtou výrobní linkou modelu 737. Rozšíření výrobních kapacit umožní zvýšit tempo výroby a zkrátit čekací doby na nová letadla.

Plán byl oznámen v roce 2023, současně s ukončením výroby typu 747. K zahájení výroby mělo dojít v roce 2024. Tento agresivní harmonogram však vzal za své 5. ledna 2024, kdy došlo k incidentu Boeingu 737 MAX 9 společnosti Alaska Airlines. Jak známo, příčinou nehody v podstatě zcela nového letadla byla chyba ve výrobě, kdy (zaslepené) nouzové dveře nebyly opatřeny ani jedním ze čtyř zajišťovacích šroubů.

Regulátor FAA následně stanovil strop výroby typu 737 MAX a zmrazil plán na spuštění výroby v Everettu. Nutí tím Boeing udělat významné kroky k zajištění kvality výroby. Zároveň se posunul termín certifikace 737-10. Boeing nyní doufá, že letadlo dosáhne certifikace ještě letos, zákazníci se domnívají, že reálnější je první čtvrtletí 2026. V každém případě zde vyvstává otázka masové výroby.   

Generální ředitel Boeingu Kelly Ortberg záměr zřídit Severní linku potvrdil s tím, že projekt podléhá schválení regulátorem. Maximální předpokládaná kapacita stávajících linek v Rentonu je s ohledem na očekávané regulace 47 letadel/měsíc. O další růst se musí postarat právě Severní linka.

Ortberg rovněž uvedl, že přesun výroby modelu 737-10 na samostatnou výrobní linku by umožnil Boeingu udržet plynulý a efektivní chod všech tří výrobních linek v Rentonu.

Boeing v mezidobí neztrácel čas a linku si pomalu připravuje. Předpokládá, že FAA provoz linky schválí. Společnost si nedávno pronajala přibližně 23 000 m² prostoru v nedalekém průmyslovém parku, který má sloužit jako přípravná zóna pro 737.

Změna místa výroby není bez komplikací. Boeing stále zvažuje, jak přepravovat křídla z továrny v Rentonu, kde se v současnosti vyrábějí. Pokud se rozhodne pro přepravu po železnici, bude to vyžadovat nové procesy.

Centrum pro výrobu kompozitních křídel (Composite Wing Center, CWC), které Boeing postavil pro program 777X, má sice velké množství nevyužitého prostoru pro výrobu křídel, jenže ve výrobní hale nelze současně vyrábět křídla kovová a kompozitní. Při zpracování kovu vznikají kovové částice a olejová mlha, což je neslučitelné se sterilním prostředím, které vyžaduje výroba z kompozitů.

K dosažení požadovaných výrobních kapacit je nutná koordinace se společností Spirit AeroSystems, která vyrábí trup letounu 737 ve Wichitě. Spirit čelí vlastním problémům s kontrolou kvality a bezpečnostními protokoly a letos bude integrován do Boeingu.

Trupy 737 jsou v současnosti přepravovány do Rentonu, a jejich doprava do Everettu také není bez problémů. Železniční odbočka do závodu v Everettu má stoupání 5,7 %, což je komplikace.

V mezidobí závod v Rentonu postupně zvyšuje tempo výroby. Podle zprávy serveru The Air Current z 2. června Boeing 30. května dosáhl měsíčního tempa výroby 38 letadel a dosáhl tak stropu stanoveného FAA. Mimochodem, Boeing se tímto tempem vrátil na úroveň výroby, které dosahoval v roce 2012.

Tři linky Rentonu již nestačí

Kelly Ortberg nedávno na jednání s investory prohlásil, že jedná s FAA o zvýšení či odstranění výrobního stropu, přičemž zněl velmi optimisticky. Do konce roku chce dosáhnout tempa 42 letadel 737 na měsíc. To odpovídá výrobnímu tempu roku 2014. V příštím roce by výroba v Rentonu měla dosáhnout stabilního tempa 47 kusů/měsíc, což odpovídá výrobnímu tempu roku 2018. Úřadující šéf FAA však prohlásil, že zvýšení stropu zatím není na pořadí dne. Je jasné, že v zákulisí prochází intenzivní lobbování a je proto jen otázkou času, kdy Boeing dosáhne svého. 

I pokud bude regulátor ochoten zvýšit strop výroby – což je velmi pravděpodobné – podle zdrojů nebude chtít povolit Rentonu více než 47 letadel 737 za měsíc, a to z obav o dodržování kvality výroby. Další průšvih jako byla nehoda Alaska Airlines si Boeing ani FAA dovolit nemohou.

Maximálního tempa produkce dosáhly linky v Rentonu v březnu 2019, tedy v době uzemnění 737 MAX, a to 52 letadel/měsíc. Tehdy Boeing plánoval dosáhnout do konce roku 2019 tempa 57 letadel/měsíc. K tomu již pochopitelně nedošlo. Boeing předpokládal, že maximální kapacita Rentonu je 63 letadel/měsíc. To byl definitivní strop, protože v Everettu v té době ještě jela výrobní linka 747 a nikdo tehdy ještě netušil, že v červenci 2020 padne rozhodnutí výrobu ukončit. Výroba posledního Jumba byla ukončena 6. prosince 2022. 

Linka pro růst a prosperitu

Severní linka je od počátku určena pro oba největší resp. nejkapacitnější modely, a to 737-10 a 737-8200. Výroba typu -8200 se z Rentonu přesune na Severní linku. 

Kromě toho musí Severní linka zajišťovat specifické požadavky obou modelů. Například verze 737-10 může být podle požadavku zákazníků vybavena sklápěcími sedačkami obchodní třídy a luxusním interiérem, který není u verzí MAX 7, 8 a 9 dostupný. Verze -8200 má navíc nouzový východ a uspořádání s maximálním počtem sedadel, přičemž toalety jsou zmenšené na minimum. Tím se odlišuje od standardních MAX 8.

Víme tedy, čím se bude Severní linka zabývat, zatím ale nevíme, jaká bude maximální kapacita Severní linky. Dokonce ani nevíme, kdy linka bude schopna zahájit provoz. Boeing tyto informace nesdělil.

Výrobní tempo na Severní lince bude zpočátku velmi pomalé – pravděpodobně pouze 1–2 letouny měsíčně – dokud nebude FAA spokojena s procesy a kvalitou. Teprve poté FAA udělí finální certifikaci pro výrobu 737 v Everettu pod označením PC700.

V Everettu je už personál, který bude zapojen do zahájení výroby. Školení a certifikace potřebné pro výrobu modelu 737 jsou mimořádně rozsáhlé a časově náročné. Další výzvou je zajištění kvalifikovaných vedoucích pracovníků a techniků v rámci Material Review Board (komise pro posuzování materiálů), kteří podléhají samostatnému certifikačnímu procesu.

Vedení společnosti očekává, že potrvá minimálně jeden rok, než budou odstraněny všechny dětské nemoci a výrobní proces bude stabilní a plně funkční.

Pokud by Renton vyráběl na svých třech linkách 47 letadel měsíčně, pak by každá produkovala v průměru 15,6 kusů měsíčně. Pokud by Severní linka dosáhla stejné kapacity, Boeing by se dostal na původně plánované tempo 63 letadel měsíčně, a to asi 12 měsíců po zahájení provozu Severní linky. To je maximum zvažované před uzemněním MAXů.

Toto číslo je zřejmě nejvyšší, které v dohledném horizontu nejspíš regulátor povolí. Nemusí a zcela jistě však nebude konečnou výrobní kapacitou všech čtyř linek ve střednědobém horizontu.

Proti stávajícímu stropu 38 letadel je 63 letadel velký skok, avšak nikoliv postačující. Model 737 je dojnou krávou Boeingu a se zadlužením výrobce přes 50 miliard dolarů Boeing naléhavě potřebuje dodat co nejvíce MAXů. Firma potřebuje tempo výroby zvyšovat i nadále. Boeing koncem května evidoval 4287 nevyřízených objednávek na letadla 737, což stačí na takřka šest let. Fronta se přitom ještě nějakou dobu bude spíše prodlužovat než zkracovat. Přitom právě verze -10 a -8200 se prodávají s největší marží. Na Dreamlinerech si výrobce svůj kolosální dluh neodpracuje.

Airbus chce v roce 2027 dosáhnout tempa produkce řady A320neo 75/měsíc. Pokud Boeing i Airbus dosáhnou svých ambiciózních cílů, bude mít Airbus 54,4% podíl na produkci, zatímco Boeing dosáhne 45,6% podílu. Boeing se s další erozí svého tržního podílu na nejlukrativnějším segmentu trhu jistě nesmíří. Pokud bude chtít Airbus v produkci dohonit, má stále možnost otevřít v Everettu ještě další, pátou linku.

Tempo výroby samozřejmě není jen o ploše výrobních hal a počtu linek. Je známo, že výroba Airbusů je automatizovaná a robotizovaná v míře, o které se Boeingu ani nesní.    

S ohledem na chronický nedostatek jednouličkových letadel můžeme jen doufat, že oba výrobci dokáží výrazně zvýšit tempo produkce, samozřejmě bez kompromisů v kvalitě.  


Fotografie k článku



Komentáře



M_V (...80.127...)
02.07.2025 20:35
Vlečka do kopečka

O. M.: Je to tak, vlečka má převýšení 150 m na nějakých 2,7 km délky. https://mapy.com/s/rerodanore Ale zase na druhé straně prázdné trupy 737 z Kansasu jsou objemné, nikoli těžké, takže vytáhnout je na kopec do Everettu bude snazší než kdyby tam vezli vlak s uhlím.

Jan - nepřihlášený host (...91.247...)
02.07.2025 18:32

A pak je tu Comac, a ten může nejvíc uškodit Boeingu. Co bude dál nevím. Comac je za mne dobrá náhrada za letadla ze SSSR, která tu už v podstatě od revolucí nebyla. Je mi jich líto, ale nějak se stím musí poprat.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
02.07.2025 17:32

Jestli má železniční odbočka do Everettu sklon 5,7 %, tak to je slušné, to je stoupání zubačky z Tanvaldu do Kořenova.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace