Z výhledů společností Airbus a Boeing vyplývá, že na trhu dopravních letadel bude následujících 20 let významný převis poptávky nad nabídkou. Na trhu bude chybět několik tisíc letadel. Vyplývá to z údajů, které společnosti zveřejnily v předvečer Paris Air Show.
Airbus proto předpokládá, že na trh vstoupí další silný hráč, který naruší existující duopol, který není schopen poptávku uspokojit. Ve střednědobém horizontu zůstává jeho největším konkurentem Boeing, v dlouhodobém horizontu to bude nový hráč, nejspíš z Číny.
Airbus vidí na trhu následující hráče:
COMAC, který vyrábí letadla C909 a C919. Výrobní tempo je však zatím velmi nízké. COMAC předpokládá perspektivně vývoj širokotrupého letadla C929, které by bylo konkurentem Airbusu A330neo nebo Boeingu 787. Plánovaný termín uvedení do provozu 2029 se zdá být nerealistickým. Další problém COMACu je, že pod tlakem sankcí bude postupně přinucen nastoupit ruskou cestu záměny západních komponent za domácí. To ve střednědobém horizontu výrobu zkomplikuje.
Embraer, dnes třetí největší výrobce dopravních letadel na světě, nabízí aktuálně stroje s kapacitou mezi 76 a 144 místy. Firma sice zvažuje vstup do segmentu „hlavních“ proudových letadel, ale rozhodnutí je podle všeho ještě minimálně rok daleko. Ve střednědobém horizontu tedy není Embraer vážným konkurentem na hlavní části trhu.
JetZero plánují vyvinout letoun typu Blended Wing Body pro segment 250–300 cestujících. Chybí jim však finance, nemají vhodný motor a mají jen mizivou šanci dodržet ambiciózní cíl postavit do roku 2027 demonstrační letoun.
Konkurentem ve střednědobém horizontu nebude ani ruský Jak MC-21, neboť ten bude dodávat zejména na domácí trh. Rusko rovněž nemá aktuálně žádný plán na vývoj svého širokotrupého dopravního letadla a spolupráci na CR929 resp. C929 pozastavilo.
Na tiskové konferenci 13. června Airbus označil jako svého střednědobého konkurenta Boeing a jako nejpravděpodobnějšího budoucího soupeře Čínu. Embraer zůstává otazníkem a JetZero nedosahuje významného pokroku. (Foto: China Daily, Air Data News, planes.cz)
Čína potřebuje 5 let, aby dokázala prodávat a provozovat civilní dopravní letadla mimo oblast Čína-Pákistán-Bangladéš. Vlastní motory budou trvat ještě zhruba 10 let. Po 30 letech snahy pořád nemá kvalitní vlastní motory pro svá bojová letadla, a to má armáda naprostou přednost ve všem. Pak teprve začne být reálnou konkurencí.
Celkem 2 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Tak už jen schází, aby General Atomics reinkarnovali Farchield Dornier, a z dua AB budem mít pěkný kousek abecedy ABCDEFG