Co je známo o nouzovém přistání Ural Airlines

  • 13.09.2023 21:54

V dané chvíli zůstávají ohledně nouzového přistání letadla Airbus A320 společnosti Ural Airlines některé nejasností. Jako vždy bude na úplné vyjasnění všech okolností neobvyklého nouzového přistání nutno vyčkat výsledků vyšetřování.

O incidentu jsme informovali zde.

Fakt, že se nouzové přistání Airbusu A320 obešlo bez zranění je samozřejmě dobrá zpráva. Ze Soči do Omsku letělo Airbusem A320 159 cestujících a šest členů posádky. Po přistání do pole u obce Kamenka vzdálené asi 180 km od Novosibirsku bylo na místě ošetřeno pět osob. Dva kvůli oděrkám způsobeným při opuštění letadla evakuačními skluzy, dva cestující kvůli vysokému tlaku a jeden kvůli astmatu. To je bezesporu dobrý výsledek.  

Kapitán letadla před přistáním v Omsku ohlásil poruchu zeleného hydraulického okruhu. Zmínil únik kapaliny. To by podle jeho názoru mohlo negativně ovlivnit možnost letadla brzdit po přistání a znemožnilo ovládat přední podvozkovou nohu.

Obavy přistát v Omsku jsou vzhledem k okolnostem zcela odůvodněné. Jediná dráha 07/25 letiště Omsk Tsentralnyj (OMS,UNOO) má délku 2501 m (šířku 45 m), navíc letiště je obklopeno relativně hustou a vysokou zástavbou (viz foto).

Kapitán letadla se proto rozhodl divertovat do Novosibirka (OVB, UNNT). Letiště Tolmačevo disponuje dvěma dráhami o délce 3602 m resp. 3597 m. Požádal o letovou hladinu FL120 (3650 m).

S ohledem na problémy s hydraulikou a konfiguraci letěl nízkou rychlostí – 260 kt (asi 450 km/h). Na trase panoval protivítr.

Po asi 40 minutách letu vyhlásil kapitán nouzi. Letoun nouzově přistál u obce Kamenka (N55.2321 E79.7494) v Ubinské oblasti. Kamenka je vzdálena asi 400 km od Omsku a 180 km od Novosibirsku.

Kapitán uvedl, že v době přistání stačilo palivo na 5 minut letu. Gubernátor oblasti informoval, že v momentu rozhodnutí pokračovat do Novosibirsku výpočet ukazoval, že paliva je dostatek. Ostatně v opačném případě by se posádka jistě neodhodlala pokračovat do Novosibirsku. Faktem je, že palivo nestačilo. Stěžejní otázkou je, kde se stala chyba.

Generální ředitel Ural Airlines Sergej Skuratov prohlásil, že rozhodnutí odletět na záložní letiště bylo správné a plně jej podporuje. Uvedl: „Kapitán tak rozhodl. Já s rozhodnutím souhlasím. On je v letadle, já na zemi.“

Podle šéfa Ural Airlines bylo při odletu ze Soči na palubě dostatek paliva, předepsané rezervy a další rezerva. Ze Soči letadlo odletělo s asi 13 787 kg paliva na palubě (po odečtení paliva na pojíždění), přičemž rozpočet do Omsku byl následující: pojíždění 140 kg, cesta 9161 kg (trip fuel), dalších 2618 kg palivo k cestě na záložní letiště Novosibirsk (UNNT), 1150 kg rezerva na vyčkávání, předepsaná rezerva 5 % (458 kg), dodatečná rezerva 400 kg.

V momentu zahájení diverze bylo na palubě 4200 kg paliva. Posádka vypočetla, že v Novosibirsku přistane s rezervou 900 kg paliva. To je sice pod předepsaným minimálním palivem, ale piloti do této kalkulace zahrnuli 25% rezervu.

Proč palivo nestačilo, musí nyní objasnit vyšetřovací komise a technici. Spotřeba byla vlivem dodatečného odporu zjevně vyšší než kalkulovaná. Výpadek zeleného systému mohl znamenat nemožnost zatáhnout podvozek. Pouze otevřené dveře podvozku mohou zvýšit spotřebu o 18 %.

Zatím není jasné, v jaké konfiguraci letoun pokračoval do Novosibirsku, a jakou dodatečnou spotřebu to představovalo. Bude zajímavé zjistit, kolik použitelného paliva zůstalo v letadle po přistání. Pokud skutečně zbývalo paliva pouze na 5 minut, dodatečná spotřeba způsobená letem v nízké výšce, v zatím nepotvrzené konfiguraci a za protivětru, byla velmi vysoká.  

Ural Airlines pro tisk sdělily, že součástí výcviku pilotů na simulátoru je i nácvik výběru vhodné plochy a přistání mimo letiště. Při geografických rozměrech Ruska to má nejspíš své opodstatnění. Přistání se podařilo bezchybně. Cestující potvrzují, že i evakuace probíhala hladce.    

Vnější prohlídka letadla neukazuje žádné viditelné poškození. Podvozek přistání na pole vydržel. Od bodu doteku k úplnému zastavení potřeboval Airbus dráhu pouhých 700 m. Detailní technická analýza rozhodne, zda letadlo půjde do šrotu nebo má (teoretickou) šanci vrátit se do provozu. Pokud to má ekonomický smysl.

Kapitán letounu, 33letý Sergej Belov, je zkušeným pilotem. U Ural Airlines je kapitánem a instruktorem. Do vyšetření incidentu nejsou piloti nasazováni na lety.

Cestujícím Ural Airlines vyplatí po 100 000 rublech (asi 24 000 Kč) kompenzace. (Foto: google maps, diligan.livejournal.com, dzen.ru).


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



milhaus (...188.188...)
16.09.2023 10:52
Délka dráhy v Omsku

Délka dráhy v Omsku byla na 99% dostatečná, normální délka přistání je u A320 1400m na hladině moře, Omsk má 311ft, takže tam žádné velké prodloužení nebude. Těžko lze předpokládat, že by byť jakýkoliv souběh závav prodloužil délku přistání o více než 50%.

Radek - nepřihlášený host (...28.6...)
15.09.2023 08:30
Nazor

to MichalC: O co vam jde? Ano, byl to jen muj nazor. To vam vadi? Moc dukazu neni a je otazkou, co se od Rusu dozvime a co utaji. S letounem v problemech odletet od funkcniho letiste proste nepovazuju za dobry napad. Nastesti pro cestujici to dobre dopadlo.

MichalC (...58.114...)
14.09.2023 19:48

Tom: dostupne zdroje nevadeji, zda letoun letel s vysunutym podvozkem.

MichalC (...58.114...)
14.09.2023 19:42

Elvis: delka drahy 2500 m nemusi byt dostatecna. Usudky z kresla nejsou na miste. Nokdo z nas nevi, jake byly konretne podminky.

MichalC (...58.114...)
14.09.2023 19:40

Martin: zaznam z FR24 to ukazuje. Redakce ma zaznam z rozhoviru pilita s ridicim, ve ktere pilit pizadal o FL120 a to bylo schvaleno. Zda pozdeji doslo ke zmene neni znamo

Martin - nepřihlášený host (...182.197...)
14.09.2023 15:59
Chyba v článku

Opravte prosím chybu v článku, nevím, kde jste přišli na FL120, ale dle avherald i dle FR24 nastoupal do FL180. Jinak klobouk dolů před piloty za skvělé přistání. Za rozhodnutí divertovat bych už jim netleskal a radši bych přistál i na kratší dráze, kde jsou všechny složky v pohotovosti než do pole uprostřed ničeho. Ale ještě jednou klobouk dolů, že se nikomu nic nestalo!

petrp (...74.177...)
14.09.2023 14:04

Elvis Tom
....jak říkáte....

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
14.09.2023 13:47

Opravdu vytažený podvozek zvedne odpor o 80 %? To bych nečekal.
To je aerodynamika toho letadla pěkně vymazlená.

Tom - nepřihlášený host (...23.37...)
14.09.2023 13:16
Fuel penalty factors

Letmym pohledem do A320F QRH uvidíme: Fuel penalty factors / L/G retract / all landing gears extended / factor 180% … zabere to 30 sekund. Palivo došlo spravne. Tečka … well done Ural Airlines 2.0

Armin Tamzarian - nepřihlášený host (...103.239...)
14.09.2023 11:19

Z pohodlí gauče soudit posádku za to že se mohla ve stresu přepočítat, je typicky folklór duševních mrzáčků :)

Celkem 15 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace